Tillbaka till senaste nytt
Kinakronor

Kasta skit på Kinakronor? Rätt eller fel?

Vi har alla stött på importen från Fjärran Östern. Hur ska vi förhålla oss till den? Som jag ser det har vi två alternativ. Antingen förkastar vi den som undermålig eller så anpassar vi oss.

Att försöka motarbeta eller på något sätt förhindra den är inte en framkomlig väg. Frågan är om det ens är en intressant väg. Friheten att välja leverantör i fri konkurrens måste väl ändå i slutänden ge bättre kvalitet och ekonomi för alla inblandade? Det är väl inga konstigheter med det? Vi köper bilar, datorer, kylskåp etc. från Fjärran Östern utan att blinka.


Medicintekniska produkter lite annorlunda. Men hur annorlunda?

Jo, det finns rätt mycket krav på dem, så klart. Uppfylls de med importen? Där tvistar de lärda. Upp till var och en att ta reda på, bedöma och bevisa.

Vi som lab får erbjudanden från Fjärran Östern-leverantörer varje vecka. Så klart är det lockande med en mk krona för under 150 kr som man kan sälja vidare för betydligt mer. Frågan har varit uppe i vår styrelse, men vi beslutade oss för att inte importera. Kan bero på mitt kontrollbehov. Jag får inte ihop det med bara kostnaden på ingående material. Men för all del, jag kan ha fel.

Ett varnande finger vill jag dock lyfta. Jag vet att det finns tandläkare som direktimporterar arbeten. Om man inte är registrerad hos Läkemedelsverket som tillverkare av medicintekniska produkter och uppfyller de krav som ställs är det olagligt.


Kvalitet

Undermålig är den inte, för ögat. Dock är kontrollen ganska dålig på dokumentation av vad som levereras. Det är ett faktum som stöds av Läkemedelsverket. Deras undersökning (länk) visade att de flesta arbetena inte innehöll de material som dokumenterades. Samma slutsats gjorde NIOM (länk) förra året. Dessutom vägde de importerade arbetena i genomsnitt mindre än de svensktillverkade, vilket tyder på mindre metall och sämre understöd för fasadporslinet. Nu vet jag att de flesta importörer är seriösa. En del gör egna stickprov för att kontrollera materialet. Dessutom klarade sig inte svenska tekniker utan kritik. Det felades en del där med, dock inte i samma omfattning. Den viktiga frågan här är patientsäkerheten. Alla patienter har rätt att veta vad de får.


Priset

Nåväl, en sak är säker. Priserna från kinaimporten kan vi aldrig konkurrera med, men vad kan vi då? Vi kan hålla täta kontakter med tandläkare och diskutera individuella lösningar. Vi kan ta emot ett samtal när någon vill tala med teknikern som arbetar med tandläkarens fall. Vi kan vara rationella med ny teknik. Vi har egna CAD/CAM-system hos oss. Resultatet blir lägre omkostnader med bibehållen personlig kontakt. Vi kan enkelt med våra kvalitetssystem garantera innehållet utan blindtester. Kan den tryggheten möjligen vara värd lite? Vem vet?


Kontroll

Ta vara på den individuella lösningen och lita inte blint på vad som står på följesedeln. Det är faktiskt tandläkarens ansvar att se till att de produkter hen levererar uppfyller alla krav.

 

/Mats Lindblom
mats@westdent.se